01 februari, 2010

En LerKlump kan bli......


En liten inblick i drejteknikens underbara värld.

Att en oformlig degklump kan bli något som man sen kan använda till både det ena och det andra efter vissa olika moment och stadier har alltid fascinerat mej.



Genom att tillsätta vatten och ha en roterande skiva och sedan jobba degklumpen (klösen) in helt på mitten (centrera), det grundläggande jobbet för att överhuvudtaget få till något som inte svajar eller far omkring okontrollerat på drejskivan, eller i värsta fall far av och rätt in i väggen.
Det har jag hört många historier om från mina prova-på-drejare under de här åren med mycket skratt och tokigheter.
Och jag kommer själv ihåg hur jag på "bilden" i högstadiet fick sätta mej vid drejskivan med en lerklump...inte var det mycket instruktioner där inte, och leran den for åt alla håll och kanter och hade totalt herravälde över mina händer.......



.......vilket jag nu alltid försöker vara tydlig med att "-det är den som drejar som bestämmer, inte tvärtom", även fast man inte riktigt kan förstå när man precis har satt sig vid drejskivan och börjat känna på leran första gången "hur i hela fridens dagar jag ska kunna bestämma här."




Men det är alltid lika härligt att se att mina prova-på-drejare till slut får till en viss känsla av bestämmande av leran, innan det är dags att dreja upp en form.









Ha det så gott tills nästa gång!
Leni

5 kommentarer:

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Hej Leni!
Jättefin bildserie! Du har haft fotograf till hjälp? För inte ens du kan väl både dreja och fota samtidigt?

Vi ses,
Pernilla

Anna-karin sa...

Hej hopp!
Snyggt!!
Det är intressant för en annan att se hur du håller fingrarna/ händerna. Vore kul om du kunde lägga ut en liten kortfilm. Jag gjorde det för mååånga inlägg sen och det var omtyckt:) Jag är faktiskt nyfiken på hur du drejar.
Ha det gott och hoppas att det kommer lite mer värme!! //Anna-karin

Anita sa...

Hei-hei!
Det ser jo så lekende lett ut når du gjør det! Og det blir jo såååå fint!!!!! Hadde vært kult å prøvd en gang, men resultatet hadde nok blitt annerledes.....=))))
Så fine kort med keramik hjerter! De var herlige, er jo svak for hjerter jeg da...=)
Takk for fine kommentarer hos meg! Håper dere har det fint alle sammen!
Hilse familien! God helg!
Klem, Anita ;)

marianaskeramik sa...

det är alltid kul att se när andra drejar!! kommer alldeles nyss in från verkstan där jag drejat lite nya vaser.....hoppas att de blir bra....ja du vet hur det är....första står i glasyrugnen nu
ha de gott
marianaskeramik

Kol och Rosors sa...

så vackert...

kram
L-Lott