01 december, 2010

DET GAMLA....så mycket som möjligt....

...när vi renoverade utrymmet där jag nu har butik och verkstad hade vi som mål att behålla så mycket som möjligt av det gamla, ursprungliga.
Här, det handslagna tegelgolvet som egentligen inte har legat här från början, då det har varit gammla golvbräder över hela golvet....men just här vid bakugnen och eldstaden har det tidigare använts som tvättstuga och golvet kändes inte helt säkert att ha som butiksgolv för mina besökare.

Travad ved är så vackert och enkelt.
Tittar man riktigt noga på den här tegelstenen så kan man se ett handavtryck, med fingerspetsarna uppåt och handloven nedanför....tänk om det avtrycket kunde tala....


Dom gamla träplanken som ligger på golvet med handsmidda spikar....

...och nötta kvistar.
Tänk om golvet kunde tala...och berätta om vilka som har gått på det och vad som gjordes härinne.
Det vi vet och kan se då vi har tre stänger i taket i krokar är, att det har varit bagarstuga tidigare och tvättstuga då min mamma föddes och hennes familj arrenderade huset som vi nu bor i.
När hon var fyra flyttade dom härifrån, men hon kommer ihåg att mormor stod nere i min nuvarande butik och värmde vatten i en kittel och tvättade kläder.
Ja, mycket själ är det i detta hus med dess historia.

Varmt Välkommna till en annorlunda butiksmiljö!
Ha det gott!
Leni

1 kommentar:

Kickan sa...

Hej söta Leni:)ska ta mig en tur till Stimmerbo o kika lite på dina vackra saker i historisk miljö.. kan ju inte bli mysigare..kram på dig Kickan