02 mars, 2010

KOLBULLE-fest i vinterland...

Här hemma började sportlovet med öppen eld här ute mot skogen i väntan på vuxen dotter med sambo och "voffsingen" deras.

I höstas ordnade min kära äkta hälft till en liten grillplats ute i naturdelen av trädgården.
Där har vi suttit flera gånger sedan dess och grillat både det ena och det andra.



Den här gången var det dags för KOLbullar till våra gäster.


Efter ett tag dök dom upp, och "voffsingen", Dino, älskar att springa efter snöbollar, så det blev snöbollstillverkning med detsamma när dom hade dykt upp.

I väntan på flera bollar............nu var det inte speciellt stora ytor att kasta och springa och leta på, men det spelade förståss ingen roll för Dino, han var på alerten och i högform.
Han är en korsning mellan hårig nakenhund och shitzu (tror jag att det var), en hel-go kille med härligt spring i bena.

Kolbullar låter kanske inte så speciellt, men har man suttit ute i naturen och ätit det med lingonsylt, så njuter man, det kan jag lova.

Efter begäran........receptet till ca. 4-5 pers.
500 g. fläsk/bacon
6 dl. vatten
8 dl. mjöl
smör till stekning
Lite salt för att komplettera baconets sälta,
ett eller ett par ägg kan också tillsättas men är inte alls nödvändigt.
Stek baconet i småbitar i gjutgärnspanna över öppen eld i smör, häll på den hopvispade smeten (ska vara ungefär som långfil i konsistensen), vänd efter en stund och grädda på andra sidan.
Servera med lingonsylt och valfri dryck, och bara njuuuuut!




Ha det gott!
Leni


5 kommentarer:

TUSEN VASER sa...

Det ser ju bara hekt underbart ut. Ni är exempel, nu ska vi fram med grillen:)

Skaffaren sa...

Kolbullar är helt fantastisk "naturmat"!
Svårt att leva utan.

Anna-karin sa...

åååh! Jag har ätit bullen med messmör på! Supergott! Ser mysigt ut det där! Ha det gott.

Krukmakeri hemjord sa...

Hej
Provugn och instrument till salu i min blogg*L*

ha de
annbritt

Karins fotoblogg sa...

Hej! Tack snälla för din kommentar hos mig, jag blev så glad! Roligt att du uppskattar mina bilder :)

Nu har jag njutit av din blogg och vad duktig du är på att dreja! Mycket vackra saker. Och vad mysig din butik ser ut!

Ha det gott!