08 juni, 2008

"DET BLÅ FALLET"

Nu har jag öppnat en ugn igen, eller rättare sagt flera ugnar, med mycket rött i.
Det är en större beställning som innehåller flera set med en större och en mindre skål plus en ljusstake
"Det blå fallet" har jag namngett det till och som jag här har ställt ut i sommarsolen ute på gården tillsammans med en pense och lite grönt.

Att bränna rött är lite annorlunda. Just den glasyren behöver ha extra mycket syre i ugnen så ytan kan inte utnyttjas lika som med de flesta andra glasyrerna jag använder.
Varje gång jag tar upp något rödglaserat föremål så blir jag lika glad när jag har lyckats få den så härligt djupt röd, för det kan gå åt skogen och den blir gråbrun i stället för röd, och det är ju inte riktigt så jag brukar vilja ha sakerna när dom är klara.
Som jag har sagt tidigare så är det alltid som lilla julafton när jag öppnar ugnen för jag kan aldrig påverka resultatet till 100%, och det har sin charm.





Ha det så gott i den härliga sommarvärmen som vi nu har fått ha riktigt länge!
Kram från Leni


Inga kommentarer: