07 mars, 2009

En sparktur i byn

Nu är det mars månad och massor av snö ligger kvar. Jag kommer inte ihåg vilket år man kunde åka spark hela tiden så många veckor i sträck som i år, vilken härlig känsla!
Men ska jag vara riktigt ärlig så skulle det inte kännas helt fel om det började bli lite vår nu.

Hur som helst så är det bara att njuta så länge det går, och den här dagen fick kameran följa med på turen.


Här är den nästan helt istäckta ån som rinner från sjön Gäsen ner genom skogen och vidare i byns dalgång ner till sjön Kalven som sedan rinner vidare in i sjön Issen som i sin tur går ner till Vibberbo by.

Vid denna å så har byns gemensamma såg, kvarn, kraftverk och hytta levt. Hyttan som syns här på bilden levde från 1500-talet in på början av 1900-talet. Jag har ibland gått där och tänkt på vilket liv dom levde på den tiden och egentligen är det inte så länge sen. Tiderna har verkligen förändrats, på både gott och ont, men jag är riktigt nöjd med att leva här och nu.





Vi har en levande bondgård kvar i vår by, vilket känns underbart, att kunna se korna och tjurarna gå på ängarna sommartid och beta, att höra deras tuggande och idisslande i en sommarkvällsskymmning när man går på den ljumma grusvägen som solen har värmt upp under dagen. Att bara kunna stå och ta in sommarkvällens dofter och ljud............mmmmmm, så himla underbart!

Men.....nu är det vinter, och man kan stå och ta in ljuden från deras mular, men doften av sommar får jag vänta ett tag till på.

Här i snön syns lodjurets tassande fotspår på väg från åkrarna ner till ån, kanske var den törstig eller helt enkelt bara hade vägen förbi ner mot bävrarna för att hälsa på. Man kan ju undra...





Lite solsken fick vi faktiskt, och kvällsolen lyste så länge som den orkade innan den försvann ner bakom grantopparna. Så var den dagen gådd mot sin ända. Bara att se fram mot en ny härlig dag med nya upptäckter och tassande fotspår i snön efter nattens hemliga bestyr i mörkret.




Jag önskar Er alla en fortsatt trevlig helg och en ny vecka, då nya möten och lärdommar kommer till Er,
för det är ju det livet handlar om!
Varma kramar!
Leni

8 kommentarer:

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Fina vinter bilder du bjuder på! Känner igen en hel del av dem. Ser bland annat att du varit uppe i Kullbacken å fotat..jag kan se huset där min kusin bor =)

Ha de gott!
Kraam från Benita

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Här har det hänt saker sedan sist, inte bara de senaste vackra vinterbilderna, utan lite utbytt i övrigt. Du har så rätt Carpe Diem!
Pernilla

Anna-karin sa...

OJ! Hej på dej:) Vad roligt att du har hittat mig i cyberrymden! Ja vi är inte många keramikbloggare... vet inte om det tillhör släktet eller, hehe.
Vilka fina foton. Visst är det roligt med kameran. Jag har den med hela tiden... barnen glodde storögt på mig när jag knäppte kort på fläskpannkakan... det kan vara bra till bloggen sa jag hehe.
Vi ses fler gånger. Får jag länka dig från mig? //Anna-karin

irma´s uthus sa...

Heej, vad kul att hitta dej:)
På min blogg finns en karta o öppettider, jag finns i bergslagsbyn. Mellan Domnarvsvallen, forssa centrum o sen mot Kvarnsveden. Öppet ons-fre 12-18,lör 11-14ca(oftast -15)Men jag öppnar närsomhelst oxå.
ring bara 076-1399076
Jag ska hälsa på dej oxå:)
kram irene

Anonym sa...

Hejsan!
Självklart ska jag hjälpa dig med det. Handstilen heter Susies Hand och kan laddas ner från internetsidor som dafont och andra. Sök på Google så kommer det nog fram. Sen får du redigera det i något program du har ;)

Kramar Benita

Lisa på Furutorp sa...

Hej och Tack för din fina kommentar! Jag önskar att jag själv hade mer tid att surfa runt hos alla kreativa bloggare, man blir ju såå peppad!
Blev lite sugen på en keramikkurs faktiskt, återkommer när jag fått fler timmar på dygnet...

Må så gott!
Lisa på Furutorp

(Självklart får du länka till mig, det är bara roligt!)

Anonym sa...

Självklart ;)
Du är nu med på min lista.

Många kramar!

NICOLINAS BONING sa...

Halloj där...kul att träffa en ny bekantskap i bloggvärlden:-)
Vackra bilder...men jag sitter och frysryser när jag tittar på dom,eller kan det bero på att jag inte har någon långärmad tröja på mig...hmmm...?
Kram/Birgitta