21 april, 2008

Gjutjärn, kalkbruk och trä...




Här tänkte jag visa lite bilder från min versktad och butik.
På morgonen brukar jag börja med att gå ner och tända eld i min bergslagskamin, jag har visserligen element också men inget slår känslan av att kunna lägga in en brasa och få värmen genom ett härligt sprakande i en kamin, både effektivt och hemtrevligt. Den jag har i verksta´n kommer ifrån mina morföräldrars gård längre upp i byn och stod innan jag har började använda den i ett garage och eldades aldrig i.
Som ni kan se på bilden så står det ST=BO, vilket betyder att den har tillverkats i Stimmerbo. Ovanför ser man förkortningar av tillverkarnas namn, och längst ner ser man tillverkningsåret, samma år som mitt vita skolhus byggdes.
Här ser ni också bilder av hur hallen ser ut när du först kommer in, den har vi inte gjort något åt utan bevarat precis som det var när skolan lades ner.
På de mörka vintereftermiddagarna och kvällarna när jag har öppet brukar jag tända ljus lite här och där i entre´n, vilket brukar uppskattas att komma in till.
Jag visar även en bild innifrån själva verksta´n och butiken på den gamla spisen som var väldigt trasig och förstörd när vi började renovera där inne. Bakugnen var igenmurad, så den tog vi fram och i den ska det kunna eldas i numera igen.
Nu har jag delat med mej lite om detta och ska nu hoppa i skorna och gå ner till mitt jobb.
Ha det så gott!
Leni :-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det är fantastiskt med gamla byggnader. Roligt att det finns folk som vill bevara det gamla. Spisen och Bergslagskaminen är såå
fina, och värmen från dom måste vara ovärdeligt.
Du tar förresten jättefina bilder.
Hälsningar Yvonne

Kol och Rosors sa...

Underbart vackra bilder du visar... kaminen vilket smycke med sådana annor.
Ha det så gott & en fortsatt trevlig vecka!
kram L-Lott

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Jag kan bara hålla med de föregående i sina kommentarer, helt enormt vackert. Å vilken skatt att få ha denna kamin i sina ägor, en klenod helt enkelt!
Ha en skön vår vecka!
Kram B

karofina sa...

åh vilken mysig blogg!! :)
kram karro

karofina sa...

Tack så mycket :) Äldsta dottern är där inne jämt, hon älskar sitt rum!
Dina bilder är underbara, jag älskar gammal stil!
På återseende!
Kram karro

Tankar tar tid sa...

Wow, vilka fina bilder du visar pp din blogg. Jag älskar närbilder av växter och annat också som du tagit.
Vad kul att du hittat till min blogg och uppskattar den.

Ang däckstolen så köpte jag den på Plantagen för de hade/har (?) satt ned priset från 1498 till 998 kr. Då kunde jag inte låta bli att förverkliga min dröm *ler*

Kramar Christina

Anonym sa...

Supermysig och fin hemsida Leni!! Det är alltid lika spännande att kika in och läsa på din blogg!!
Trevlig helg och må gott.....

Kram Maria A