15 april, 2008

Vår i luften...


Så många olika former och strukturer.
"Att titta på det lilla, kan bli STORT!




På en plats nere i byn så ligger det flera gamla hus som har mycket historia i och omkring sej.
Det fanns både en kvarn, såg, hytta och ett eget kraftverk till byn, under olika tidsepoker. Allt är byggt intill en å som sedan rinner vidare ner genom byn i den lilla dalgången. Alla byggnader finns än så länge kvar, men tiden har satt några på hårda prov och är väl inte direkt säkra att gå in i längre, vilket är synd.
Tänk, på den tiden åkte man dit för att få bl.a. mjöl och virke och många arbetade där nere på den tiden.

Till och med jag har gamla minnen därifrån, när vi var hos mina morföräldrar och skulle hjälpa till att bl.a. tvätta mattor.
När dom var såpade så lades dom i en stor metallkittel och forslades bakom en cykel på en cykelkärra ner till ån och dammen där dom sköljdes i vattnet.

Lite nostalgihistoria från byn blev det denna gång.





Hopp och Hej så länge!

Leni :-)

3 kommentarer:

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Tack för titten på min sida!
Så vackra bilder du har tagit på mossa! Det kan man inte tro att det ska bli så fint på bild!
Kram
Marie

Kol och Rosors sa...

Åh! så vackra blder på mossa min favorit... vilka närbilder...
ha det så gott & kram
L-Lott

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Jättekul att höra om hur det var förr!!!
Det är så fint i Stimmerbo!
Jag har en kusin som bor där i Sungården..hmm..tror det heter så =) Hennes äldre döttrar och jag var barndomsvänner, därför jag känner till denna rara by.

Å vilka fina foton du visar, de är så levande liksom.

Ha de gott!
Kram Benita