19 augusti, 2008

Här kommer mera...




Skyltar av den här sorten sätts upp på gårdarna för att fira, att man som i det här fallet då min mosters mans systerson hade fått barn, eller att någon fyller år. Det fanns speciella butiker med bara sådan skyltar att beställa och köpa med namn och ålder.
Ovan till höger var den enda vägen som var av grusvägskaraktär, annars var det asfalt överallt, och då menar jag överallt.

Den första bilden är typisk för alperna, jordbruket har en större del än här i Sverige, där man som bonde flyttar sin bokskap till olika betesplatser i alpsluttningarna, och då kan det ju hända att man får ta en paus i sitt bilåkande och vackert vänta på att kossorna tar sej dit dom ska mellan vägarna.
Till höger så har jag tagit kort på en ursprunglig bondgård som sedan har styckats upp och sålts till olika husbyggare, den ligger mitt i centrum och är numera en utav alla bostäder med sin lilla tomt. Det är svårt att tänka sej att det runtomkring har varit ängar med djur på en gång i tiden.
Och här är en bild, också mitt i centrum där bondgården har lite djur kvar. Det fanns getter, ankor och höns i några inhängnander, och tittar man riktigt noga så kan man se en häst i öppningarna på själva huset. Där, hade dom ställt en bänk i skuggan med en plastlåda med olika böcker i för den som ville sitta och njuta en stund vid djuren och kanske läsa några rader, otroligt gästvänligt.


Dom röda rosorna växte på en enormt stor buske ( på bilden ser man bara en liten del) och de rosa rosorna var underbart vackra, storleken var nog det mesta jag har sett någongång, ungefär 16 cm. i diam.

Inga kommentarer: