13 november, 2009

Hjärtans Hjärta...

Här en ny skål som nu står i butiken. Ensam i sitt slag med vit blank glasyr som på utsidan går mot bara blank skärv upp mot kant. (Bilden har jag tagit utan blixt för att få ett mjukare ljus)
Jag jobbar med sprutglasering, en teknik där jag använder glasyrspruta i sprutskåp när jag glaserar. Där kan jag få olika effekter som jag inte kan få vid doppning, eller penselglasering.





Nu imorgon, lördag, så kommer jag att finnas med på Smedjebackens Matmässa där vi är ett 25-tal utsällare i samband med mattävlingen som i år går mellan Borlänge, Hedemora, Hällefors och Smedjebackens Restaurangutbildningar inom VBU.
Varje år kommer det en rikskänd föreläsare inom mat och matvanor i skolor och hem.
Detta år är det inte mindre än Bert Karlsson som kommer och föreläser om kosthållningen i våra skolor i Sverige.
Jag kan tänka mej att det blir en bra föreläsning med tanke på att han är den person han är och vågar stå för vad han tycker och säger det utan krusiduller.... jag tycker han är härligt skön på det viset.
Han startar kl. 10.00 och kommer sedan (om det blir som det brukar vara) att vara med i juryn som sedan tillsammans med alla besökarna som kunnat få sej några olika portioner, ger ett utlåtande och utser en vinnare.
Om ni tycker det låter intressant så kan jag berätta att både föreläsning och mat kostar 100.- och väljer ni att bara komma och få smaka maten så kostar inträdet endast 50.-.
Och jag lovar, det är mycket god mat, jag har varit med tidigare år, då för övrigt Paulo Roberto var gästföreläsare och jurymedlem.
Kändis som han är och efter en otroligt inspirerande föreläsning så kan jag ju inte låta bli att medge att jag kände ett visst pirr när han stannade upp under dagen vid mitt bord och frågade om han fick göra lite plats bland keramiken för att kunna skriva autografer till bihanget av autografjägare han hade efter sej.
Och naturligtvis var ju det inga problem, sa jag, och försökte se helt oberörd ut ;-) men herregud, att ha denna vältränade kändis alldeles brevid sej krävde ju visst diciplin för att ungå att bli pionröd i ansiktet där alla stod och tittade.
Hmm, pinsamt är mitt ord för denna situation.
Jag kan inte säga att han är direkt bildskön, men han hade utstrålning av att vara en riktigt vettig människa som ser om sin familj och värnar om medmänniskors hälsa.
Men nu i helgen blir det inte direkt samma typ av gäst men han kommer att vara mycket intressant, det är jag helt övertygad om.
Ett annorlunda event där du även får din lunch tillgodosedd, inte illa va´?
Kram till er alla och trevlig helg!
Leni

2 kommentarer:

Anna-karin sa...

Hej!
Vilka fina skålar!! Kul ide att skära ut och lägga till sådär. mmm jag vet vad du menar... ofta köper man inte andras keramik just för att man håller på själv...
Ha en bra kväll//Anna-karin

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Hej!
Fina hjärtan! Roligt också att få höra lite om vad som händer, med mathantverk. Jag hinner inte med att registrera allt ens..

Skulle du känna för lite belgisk choklad, så välkommen att tävla hos mig.
Vi ses, Pernilla