09 november, 2009

Kram på er alla!

Nu har jag äntligen tagit mej tid för en uppdatering av bloggen.....tänk så svår det ska vara ibland då.

Mina dagar i Stockholm då jag var på utbildning var helt enkelt toppen!

Ett fullproppat schema båda dagarna, och då menar jag verkligen FULLPROPPAT, så huvudknoppen kändes som en fullstoppad korv när jag kom hem fredag kväll. Men då var det inte att kunna landa inte...nej, nej, då var det ner och packa i verksta´n för morgondagen och sedan bums bas ner i sängen och sova, (var helt slut kan jag meddela).

Dagen därpå så var det upp, göra sej klar, stoppa i sej frukost och sedan iväg till Räfsnäs där jag medverkade på Hantverksdagarna både lördag och söndag. Men....så mycket folk, hur kul som helst, verkligen välbesökt och uppskattat!

När jag sedan kom hem söndag kväll och till slut landade i soffan var det en mycket skön känsla och jag kände mej riktig toppenöjd med helgen och Stockholmsresan.

Nu till bilderna...
Jag har plockat ur en ugn igen och här ser ni några av föremålen.

"Kram" är ordet jag har valt att sätta i denna skål, men kan lika gärna bli en dop-skål med barnets namn i, vilket är en uppskattad present till dop-dagen. Min tanke är att den kan användas hela livet ut om man så vill och den är personlig men utan datum, vikt, tid och längd, vilket brukar vara traditionellt vanligt bland dopgåvor. Att lägga godis, nötter, frukt etc. i och att kunna diskas i maskin är praktiskt.



Här är ugnen full av bl.a. ljusstakar som jag ofta gör, här i vitt och svart. Det här typen av ugn var som gjord för min verkstad, den har hjul och omkretsen var precis så den gick in genom dörren utan att behöva förstöra dörrkarmen. Vid renoveringen av lokalen var vi måna om att behålla så mycket som möjligt av det ursprungliga (se gärna under etiketten "verkstad och butik" i högra spalten)


...Och här är det ett rött lager. Den röda glasyren kräver mycket syre i bränningen så det blir mycket luft upp mot nästa våning i ugnen.

Här är en skål med min egen formgivning av den traditionella dalahästen. (Kanske ska börja kalla den för Stimmerbohästen ;-) ?



Kram till Er alla (igen) :-))

Leni







1 kommentar:

Sara sa...

Du gör verkligen jätte fina saker, Leni.
Ska försöka ta mig ut till dig om/när jag är hem till Smedjebacken, kanske man kan hitta någon julklapp.
MÅnga kramar//Sara